Eesti Kunstimuuseum logoEesti Kultuurkapital logo
Eesti Kultuurkapitali ostud

Maal
Graafika
Skulptuur
Installatsioon
Videokunst
Fotokunst
Uus meedia

Kunstnikud A-Z

Üldinfo

Tagasiside

copyright

Toomas Altnurme
 teos
suurendasuurenda
Äikesega telkimas.
1997. Õli, lõuend. 161x201.
Kommentaarid alla

Altnurme on esimene eesti kunstnik, kes rõhutab oma mõtteühtsust 1960. astate populaarkultuuri psühhodeelse, stimulaatoritest inspireeritud avaldustega. Ta kujundab värvika maali, kust leiab glamuuri, shokeerivat vaadet ja virtuaalsustunnetust.
Küsimusele, kas Altnurme teosed on maalitud narkouimas, vastab kriitik Alina Kurvitz diplomaatiliselt, et tööd, mis mõjuvad ise hallutsinogeenselt, ei saa olla nende vaikivateks varjudeks. Selles vastuses on põhjus ja tagajärg vahetanud oma kohad. Maal mõjub ise nagu narkootiline stimulaator ja oletatavast stimulaatorist pole põhjust kõnelda kui loomisprotsessi osalisest.
Viimased aastad Soulis resideerinud Altnurme puhul on oluline keskkonnavahetusega kaasnenud visioonimuutus ja lahtiütlemine kodustest traditsioonidest. Alturnurme maalimislaadi kirjelduses on igati kohane viidata tema Idamaade elu kogemusele ja kõrgendatud meelelisusele. Tema pilt on salapärane, seksikas, tundeküllane, tontlik, tume, veiderdav ja idamaiselt toretsev.
Siinkohal oleks huvitav märkida, et kuigi idamaine elutunnetus on 1970. aastaist alates Tõnis Vindi kaudu eesti kunsti mõjutanud, on need siiani teeninud kas puhtalt meditatiivse stimulaatori rolli või pakkunud filosoofilist mõtteainet.
Alina Kurvitz on teinud Altnurme tööde teisenenud lähtealustest alljärgneva kokkuvõtte: "Muusika, etniliseksootilised motiivid miksitud kaasaegsete rütmidega, regivärsi ja klubimuusika sulam, viib vaataja kergelt transsi, lainele, kus saab vastu võtta signaale otse kosmosest, teateid, mille dekodeerib inimmõistus, kes kannab nime Toomas Altnurme. Tema teated on uskumatult kirkad, eredad abstrakt-konkreetsed taiesed./.../ Mis aga puudutab erksaid värve, jah tõesti, Euroopa looduses jääb neid tõepoolest väheks, me ei näe niisuguseid toone linnas, kus vaid üheainsagi hiina poest ostetud erkpunase kleidiga tütarlapse ilmumine on tõeline ilmutus. Miks ei peakski kunst värve kasutama?"*

Eha Komissarov

* Alina Kurvitz, Toomas Altnurme aboriginaalne kõikjal. - Vikerkaar, 2002, 10, lk. 64-65.

üles