Eesti Kunstimuuseum logoEesti Kultuurkapital logo
Eesti Kultuurkapitali ostud

Maal
Graafika
Skulptuur
Installatsioon
Videokunst
Fotokunst
Uus meedia

Kunstnikud A-Z

Üldinfo

Tagasiside

copyright

Jaan Elken
 teos
suurendasuurenda
Poverty Stinks
1997. Õli, lõuend. 130x200.
Kommentaarid alla

Maali aastanäitusel "Konfrontatsioonid/kokkulepped" pälvis aastal 1997 Eesti Kunstnike Liidu preemia graffiti kaudu urbanistlikku temaatikat arendavate tööde eest.

Eesti hüperrealismi* klassiku vahepeal päris abstraktseks muutunud maalides tekkis 1990. aastate teisel poolel uuelaadne kontakt reaalsusega. Elken laenas lausungeid igapäevasest linnakeskkonnast, nii anonüümsete autorite eneseväljendusest maja- ja tunneliseintel kui reklaamplakatitelt ("Ma olin siin", "Ema lööb maha, kui me suppi ei söö", "Sugar Free"), ning kirjutas need lõuendi pinnale. Seejuures on kõik originaalis hoolikalt disainitud reklaamlaused muutunud graffitilaadseks kritselduseks. Elken laseb tänava- ja massikultuuril tungida abstraktse maali pühakotta, kinnitades omalt poolt piiride hägustumist "kõrge" ja "madala" kunsti vahel. Ilmselt ei saa siin mööda ka autori põlvkondlikust kuuluvusest ja murranguliste aegade kogemusest. Graffiti on kaotanud oma kunagise ohtliku vastalisuse-paatose ning registreerib uut ilma, kus majanduslik saamatus on kõigist pahedest häbiväärseim, "poverty stinks".** Reklaami- ja meediamaailm "ei tekita siin enam elevat uudishimu suletud ja keelatud võimaluste vastu, /.../ omal ajal põnevatest märksõnadest teleriekraanil või kusagilt tulnud ajakirjas on saanud banaalne ja tüütav tegelikkus."***

Anu Allas

* hüperrealism- 1960. aastate lõpus tekkinud kunstivool, kus tegelikkust (sageli juhuslikku fragmenti linnakeskonnast) kujutati fotograafilise täpsusega, kasutati tugevaid plakatlikke värve, kunstniku suhe kujutatavasse oli rõhutatult neutraalne.
** eesti k. "vaesus haiseb".
*** Juta Kivimäe, Jaan Elkeni teated tegelikkusest.- Vikerkaar, 1998, 1-2, lk. 56-57.

üles