Eesti Kunstimuuseum logoEesti Kultuurkapital logo
Eesti Kultuurkapitali ostud

Maal
Graafika
Skulptuur
Installatsioon
Videokunst
Fotokunst
Uus meedia

Kunstnikud A-Z

Üldinfo

Tagasiside

copyright

Ilmar Kruusamäe
 teos
järgminejärgmine suurendasuurenda
Kevadine koolivaheaeg
1983. Õli, lõuend. 110 x 80
Kommentaarid alla
Ilmar Kruusamäe alustas kunstnikuna hüperrealismi teises laines nn. Tartu slaidimaalijana. 1975. aasta noortenäitusel üles kerkinud anonüümse veristliku pintslitöö ja kiretu hoiakuga seostuv hüperrealism sündis vastukaaluks siinses kunstipildis laialt levinud pallaslikule järelimpressionismile. Erinevalt esimese laine hüperrealistidest ei huvitanud aga tartlasi objektiivsusetaotlus, fotolikkuse efektid ja võõrandunud urbanistliku keskkonna "hetkeülesvõtted". Tartu slaidimaal oli eelkõige jutustava elemendiga klantspiltlik süsheekunst, mille puhul foto kasutamine polnud niivõrd kontseptuaalne valik, kuivõrd abivahend soovitud kujundite "läänelikult värvilistena" lõuendile kandmiseks. Ilmar Kruusamäe tollastel maalidel võib tavaliselt näha pretensioonikaid lavastusi, sageli kordub neis suudleva paari leitmotiiv.
Tartu slaidimaali esilekerkimine 1980. aastatel on märk vaimsuse muutumisest. Grotesk ja lõbujanu, mis hakkab silma Kruusamäe töös "Kevadine koolivaheaeg", kirjeldab tolleaegset olmeprivileegide hierarhiast mõjutatud mentaliteeti. Vastuseis nõukogude võimule väljendus nüüd eelkõige Lääne head elu sümboliseerivate välisfirmade moekaubaga epateerimises, liibuvate erksiniste teksapükste fetisheerimises ja pilavates absurdinaljades. Kruusamäe maalide klantspildilikkus viitab värvilise elu ihalusele, mida tollases halluses sai lavastada ainult tänu SDV-s toodetud filmile võetud diapositiividele. "Need maalid ei tahtnud sarnaneda olemasolevale, see oli põgenemistee."*
"Kevadine koolivaheaeg" on Kruusamäe teistest tollastest maalidest iroonilisem. Tema lemmikmodellist, noorest kaunist sinisilmsest plaatinablondist neiust on siin saanud teksastatud noormehe käte ja jalgade haardesse lõksu langenud groteskne, närtsinud näo, kuid noorusliku kehaga poolalasti naine. See vastuolu annab võtme tegelikkuse ja kujutletud maailma kontrastsuse mõistmiseks Kruusamäe maalides.

Kädi Talvoja


*Raivo Kelomees, Hüperrealismi nostalgia. - Postimees, 1997, 28. mai.
Eesti Maalikunstnike Liidu aastapreemia 1993.

üles