Eesti Kunstimuuseum logoEesti Kultuurkapital logo
Eesti Kultuurkapitali ostud

Maal
Graafika
Skulptuur
Installatsioon
Videokunst
Fotokunst
Uus meedia

Kunstnikud A-Z

Üldinfo

Tagasiside

copyright

Peeter Linnap
 teos
eelmineeelminejärgminejärgmine suurendasuurenda
Suvi 1955
Fotoinstallatsioon
Kommentaarid alla
Installatsiooni umbes meetrikõrgustel piltidelt, mis on mustvalgetelt kriibitud negatiividelt suurendatud paistab 1955. aasta suvepäev, mil tosin noort univormis meest mängivad rohtunud kaldapealsel püstolitega. Nõukogude Eesti noorsõdureid pildistas Enn Kiiler. Eesti kunsti jõudsid nad pool sajandit hiljem läbi Peeter Linnapi kontseptuaalse shesti, "omastatud teostena". Perekonnaalbumist kaaperdatuna käivitasid nad kunstisaalis postmodernse debati dokumentaalsuse, fiktsiooni ning kultuurimälu üle.
Vaatame korraks seda fotolavastust võõra pilguga. "Ükskõik mis see ka poleks igatahes ametlik treening-sessioon mitte; püstoleid vehitakse suvaliselt, "kurat-teab-mis-viisil"; üks relvapildujaist viibutab korraga kahte tukki, imiteerides end Clint Eastwoodiks, teine jälle on kokku ahnitsenud tervelt kolm tulirelva, millest kaks on vöö vahele topitud nõnda, et juba järgmisel hetkel võiksid nad perforeerida tema kõige õrnema kehaosa", jälgib inglise kriitik John Statathos militaarsete pooside muutumist karnevaliks. Ambivalentsed fotod, mis vahendavad meile "igihaljast noorte isaste rituaali" jäävad kuhugi vaikelu, kriitika ja militarismi paroodia vahepeale. "Nõukogude armee mundrid eesti poiste seljas osatasid 90ndate alguses veel väga valusalt vana haava, mille suhtes Linnap ise näib olevat absoluutselt ükskõikne," kirjutab Mari Laanemets. Kuid ka kommentaaridena Nõukogude okupatsioonile ei lase need end üheselt määratleda. Pigem, nagu kinnitab Stathatos, "on see teos võimu infantiilsest loomusest" ja meie stereotüüpsetest kujutlustest oma mineviku kohta.

Hanno Soans
üles