Eesti Kunstimuuseum logoEesti Kultuurkapital logo
Eesti Kultuurkapitali ostud

Maal
Graafika
Skulptuur
Installatsioon
Videokunst
Fotokunst
Uus meedia

Kunstnikud A-Z

Üldinfo

Tagasiside

copyright

Rein Tammik
 teos
suurendasuurenda
Les Petites Femmes I.
1997. Õli, segatehnika, lõuend. 130x89.
Kommentaarid alla
Mind on alati huvitanud mitte mingi vana stiili või hoiaku ülessoojendamine, vaid erinevate aegade kokkupanek. Ühesõnaga väike absurd. Igasugused kontekstist välja rebitud asjad on alati mu lemmikteema.

Eesti esimeseks postmodernistiks tituleeritud Rein Tammiku 1970.-1980. aastatel hüperrealismi võttestiku abil loodud kunstiajaloolised pastishid ja punaseruudulise linaga kaetud laua taha istuma sätitud Nõukogude Liidu propagandistide portreed on siinses "hea maitse" reeglite järgi toimivas kunstiruumis mõjunud alati pisut võõrana.
Ka "Pariisi väikeste naiste" (prantsuse k. "petites fammes") sarja kuuluva interjöörivaadet, akti ja natüürmorti ühendava tööga eirab Tammik "kõrge" kunsti kategooriaid.
"Vanade hollandlaste" ja Caravaggio tsiteerimisest tüdinud Tammik leidis oma uues kodupaigas Prantsusmaal, kuhu ta 1990. aastate alguses elama siirdus, värske inspiratsiooniallika - klassikaliselt tumedas koloriidis vanad prantsuse akadeemilist maali meenutavad erootilised dagerrotüübid, millele nüüdseks on tekkinud tsiteerimiseks piisav minevikku kuulumise väärtus. Enese sõnul puudub kunstnikul eriline huvi erootika vastu. Pigem püüab ta oma maalide kaudu 1860. aastatest pärit siivutuid fotode eelkäijaid hoopis de-erotiseerida. Eelkõige nõukogude perioodist tuttavad, Tammiku signatuurina mõjuvad argised punaseruudulised laudlinad annavad ka selles teoses oma panuse. Kunsti ja kitshi piire kompides kaldub kunstniku huvi motiivide valikul tugevalt viimase poole.
Nüüdseks on Rein Tammiku tähelepanu keskmes eelkõige kunsti tehniline pool, uue võttena kasutab ta gicleé tehnikat (kuni 200 aastat säilivate reproduktsioonide tehnika), mida võib tõlgendada hüperrealistide reprodutseerimisproblemaatika edasiarendusena. Hüperrealistide aastakümnetetaguse meetodi - slaidide lõuendile projitseerimise asemel kasutab kunstnik nüüd kaasaegset kompuutertehnikat. Kunagisele hüperrealismiharrastusele viitab ka säilinud huvi fotolike efektide maalimist võimaldavate läikivate esemete vastu.

Anu Allas

Kärt Hellema intervjuust Rein Tammikuga. - Postimees, 1997, 5. september.

üles