Eesti Kunstimuuseum logoEesti Kultuurkapital logo
Eesti Kultuurkapitali ostud

Maal
Graafika
Skulptuur
Installatsioon
Videokunst
Fotokunst
Uus meedia

Kunstnikud A-Z

Üldinfo

Tagasiside

copyright

Maria-Kristiina Ulas
 teos
suurendasuurenda
Jalutuskäik
1995. Guash, akrüül, paber
Kommentaarid alla
"Noore Maria-Kristiina Ulase erakordsus seisneb julguses eksponeerida oma käeosavust joonistamises ajal, mil peetakse sobilikumaks kunsti peaga teha. Ajal, mil iganemise hirmus salatakse maha paljud kätteõpitud oskused ning esitatakse eelkõige päheõpitud tõdesid, otsib Ulas oma manuaalsetele oskustele uut tähendust. Oma arvukatel isiknäitustel on ta oma joonistuslikku virtuositeeti, peent värvipaletti ning teadmisi kompositsioonist ja anatoomiast - kogu seda akadeemilist pagasit - pidevalt vaadelnud uutest vaatenurkadest, uute installatoorsete lavastuste raames. Ta justkui testib pidevalt - mida annab selle oskustehulgaga veel ära teha, milline võiks olla tema püsivam tähendus arenevas ajas. Iga isiknäitus on katse leida oma kunstiharidusele uus pädev raam, kontekst ja otstarve."*

Ulase maalid ja joonistused ei lase end hetkega haarata ega luba üle libiseda, nad nõuavad vaatamist ja uurimist, nii füüsilist kui mõttelist liikumist, et pikad kujunditeahelad kõnelema hakkaksid ja värvide kaos korrastuks. Hiigelsuures formaadis "Marjad ohtlikust põõsast" ja "Jalutuskäik" ärgitavad rääkima protsessuaalsest maalist, need tööd võiksid samamoodi jätkuda veel kümneid meetreid. Selge alguse ja lõpu, piirava raami puudumine annab vaatajale vabaduse alustada lugemist ükskõik millisest servast või lausa keskelt, siseneda sellest või teisest uksest ning väsimuse korral väljuda, eeldades siiski, et on leitud vähemalt mõned sõlmpunktid ja seosed.

Anu Allas

*Johannes Saar, Platoni koobas kunstihoone pööningul. - Postimees, 1995, 12. detsember.

üles